תכשיטים: ביטוי נצחי של אינדיבידואליות ויופי

מאז ומתמיד בני האדם קישטו את עצמם בעזרת תכשיטים. האדם הקדמון השתמש בשריונות ועצמות של בעלי חיים, בתקופות מתקדמות יותר, היו נפוצים תכשיטים עשויי מתכות יקרות ואבני חן, בתקופה המודרנית, הצטרפו גם חומרים מעשה ידי אדם כמו סיליקון, זכוכית, פלסטיק וקרמיקה, ובעתיד צפויים לנו תכשיטים חכמים מאוד ואישיים במיוחד.

 

למה בעצם עונדים תכשיטים?

על כדור הארץ התקיימו חברות רבות ונפרדות במשך תקופות ארוכות, אבל כמעט בכל אחת מהחברות שנחקרו, התגלו תכשיטים, אך מובן שלא היו בעבר הרחוק תכשיטים מודרניים ועל שרשרת עם שם אפשר היה רק לחלום כאשר בתרבויות מסוימות שימשו צמידים כחלק ממדי הקרב המגנים על הגוף של לוחמים. בתרבויות אחרות תכשיטים נחשבו לקמעות שמגינים מפני מחלות ומזל רע.

בחברות אפריקאיות שימשו טבעות רחבות להארכת צוואריהן של ילדות ונשים, משום שזה היה סטנדרט היופי. בחברות מסוימות היו התכשיטים סממן מעמדי או דתי. בחברות רבות, גם בעולם המודרני, תכשיטים מסמנים יחסים בין בני אדם – בעבר היה נהוג שעבדים ענדו צמידים שהעידו על בעליהם ולהבדיל אלפי הבדלות, טבעת נישואין מסמנת יחסים בין בעל ואשה.

תכשיטים

אינדיבידואליות בתכשיטים

מלכים ומלכות אירופאים בימי הביניים, נהגו להתהדר בתכשיטים כדי להפריד את עצמם מההמון וגם מהמעמד הגבוה – נהוג לספר שהנרי השמיני היה בעל אוסף אדיר של מאות טבעות, סיכות ושרשראות עשויות יהלומים ופנינים. בתו, המלכה אליזבת הראשונה נהגה ללבוש שמלות שזורות אלפי פנינים ואבני חן. גם בעלי תפקידים בכנסיה נהגו לענוד תכשיטים שהעידו על מעמדם, עושרם ותפקידם.

אבל בתקופות רבות במהלך ההיסטוריה, היו התכשיטים סימנים של שייכות לקבוצה – נשים דתיות נוהגות לשאת תליון עם סמל דתי, צלב, סהר או מגן דוד, על שרשראות; בוגרי אוניברסיטאות עונדים לעתים טבעת בוגרים מיוחדת ובחירות רבות של תכשיטים או שעונים נעשות על מנת להבהיר שייכות לקבוצה כלכלית מצליחה.

 

תכשיטים בהווה ובעתיד

היום אנחנו בתקופה מבולבלת שמשלבת תכשיטים אופנתיים וטרנדיים שניתן למצוא בחנויות רבות ולראות נשים וגברים רבים עונדים אותם. לדוגמה, צמידי קמעות, שמכונים גם צמידי צ'ארם או צמידי פנדורה הם צמידים אופנתיים מאוד אבל משום שהם מורכבים מקמעות נפרדים, כל צמיד הוא למעשה אישי ושונה.

ובמקביל לאופנות ולטרנדים, יש גם כאלה שבוחרים לענוד תכשיטים יוצאי דופן, מושכי תשומת לב, מרשימים ובולטים כדי להביע את עצמם כלפי חוץ בעזרת התכשיטים. בעתיד, התכשיטים כנראה יהיו אישיים במיוחד משום שיהיו בעלי תפקידים טכנולוגיים חכמים – צמיד או טבעת עם צ'יפ פנימי למשל, יכולים לשמש כמפתח או כדרך להזדהות. שרשראות יכולות להיות בעלות יכולת מעקב וקריאה לסיוע בעת הצורך ויש גם כמובן דברים שאנחנו אפילו עדיין לא חולמים עליהם.

 

לסיכום

תכשיטים תמיד היו כאן ועושה רושם שיהיו כאן לנצח. וייתכן מאוד שלנצח ימשיכו התכשיטים לסמן במקביל שייכות לקבוצה ולהביע טעם, דעה וסגנון אישי ואינדיבידואלי.

תכשיטים

אולי יעניין אותך גם